"אתיקה מרחבית״? היסטוריוגרפיה של תכנון בישראל
“Spatial Ethics”? Historiography of Planning in Israel
אדר׳ חגית לשם
תיאור הקורס:
המונח ״אתיקה מרחבית״ יאפשר קריאת מקרי בוחן ארכיטקטוניים מנקודת מבט אתית, תוך ניסוח והבניית דיאלוג תכנוני ופרשני סביב סוגיות היסטוריוגרפיות. הקורס יעסוק בשאלות אתיות בהקשר למרחב הבנוי והמתוכנן. במהלכו יוצג המונח ״אתיקה מרחבית״ תוך בחינת הגדרתו, משמעותו ויישומו בשדה הארכיטקטורה. החל מעיון ראשוני בהגדרת האתיקה לצורך הבניית המונח, דרך קריאה פרשנית טקסטואלית, ועד סקירת מקרי בוחן בקנה-מידה מגוון במרחב הישראלי - תוך הבניית שיח אתי.
מטרות הקורס:
מטרת הקורס לבחון סוגיות אתיות הרלוונטיות למקצועות האדריכלות והתכנון, ולהבהיר את החשיבות שבנקיטת עמדה ערכית בתהליכי תכנון. המטרה הינה להכיר לסטודנטים את המונח ״אתיקה מרחבית״ ולהדריך אותם בזיהוי וניסוח אתיקה מרחבית מקומית, בהקשרים סביבתיים, תרבותיים וחברתיים רחבים. מתודולוגית הקורס הינה מעבר מהיכרות עם סוגיות תאורטיות לפירוש ויישום היסטוריים ועכשוויים במרחב הישראלי, בהקשרים אתיים שונים.
תוכן הקורס:
מקדמת דנא מוגדרים כללי התנהגות וקודים מוסריים ביחס לממשק האנושי במרחב הבנוי. הקורס ידגים סוגיות בהן נידונו דילמות מתחום האתיקה המרחבית. הדיון במהלך הקורס ייבחן את היחסים שבין הכתיבה התיאורטית, כמו גם מסמכי תכנון וניירות עמדה שונים, ובין מקרי בוחן קונקרטיים במרחב הציבורי הישראלי. התכנון הישראלי התפתח בהיבטים פיזיים וקונספטואליים, הן ביחס להקשרים מקומיים והן בהקשר לתאוריות תכנון בינלאומיות. הרגולציה התכנונית בישראל באה להסדיר נורמות תכנון (שאוחדו לאחרונה בתמ״א 1). במקביל, נכתבים באקדמיה ובעמותות אקטיביסטיות מסמכים שונים המהווים ביקורת על הפרדיגמות המרחביות הקיימות . בקורס זה נסקור את הטקסטים השונים בדגש על קריאת העמדה האתית המגולמת בהם, ונבחן אותם בהשוואה למקרי בוחן ארכיטקטוניים במרחב הישראלי. החקירה תתמקד במספר תחנות על פני הציר ההיסטורי במטרה להדגים תמורות ושינויים.
- דרישות הקורס:
הלמידה הפעילה בקורס תתבצע בשני מתווים: הצגת חקירה אישית וקבוצתית בעל פה, והגשת עבודה אישית כתובה ו/או מבוטאת באמצעים וויזואליים. כל סטודנט יציג הרצאה במהלך הסמסטר, המתבססת על קריאה ויישום תיאורטי ביחס למקרה בוחן קונקרטי לבחירתו. יתקיים דיון קבוצתי בדגש על היבטים דיאלוגים של השיח התכנוני.
עבודת הגמר תוגש כעבודה בעלת מרכיב אישי וקבוצתי: המטלות הכתובות יוגשו באופן פרטני, בעל הקשר דיאלוגי ביחס לעבודות העמיתים. הגשת המטלות תתאפשר באופן טקסטואלי וויזואלי לבחירת הסטודנטים.
מטלת סוף הסמסטר הינה עיבוד הדיון האישי והקבוצתי לעבודה כתובה. מתוצרי העבודה יהיו תרגום וניסוח תצורות אדריכליות שונות של אתיקה מרחבית, המשקפות יחסים מרחביים מורכבים בין תאוריה למעשה. על הסטודנטים להשתמש בתאוריות ומושגים שנלמדו ביחס למקרה בוחן נבחר.
- מורה: חגית לשם